Palvelukuvausrekisteri
Mikä on palvelukuvausrekisteri?
Palvelurekisterissä kuvataan kuinka kunta tai hyvinvointialue toteuttaa toimipisterekisterin asiasanojen mukaisia palveluja. Asiasanat ovat palvelusanoja, joita toimipisteille valitaan toimipisterekisterissä. Palvelukuvausrekisteriin kuvataan yhtenäisellä tavalla palvelut, niin paikan päällä annettavat kuin sähköisetkin. Tarkoituksena on, että lukija saa palvelukuvauksesta selkeästi tiedon siitä, mitä palveluja on tarjolla sekä mistä ja miten palvelua saa.
Palvelukuvausrekisteriin kirjaudutaan TPR-perheen etusivulta.
Mitä palvelukuvausrekisteriin kirjoitetaan?
- Kun lähdet kuvaamaan palveluja palvelukuvausrekisteriin, mieti ensin palvelukokonaisuus asiakkaan näkökulmasta. Miten asiakas tarvitsee ja hakee palvelua ja sen erilaisia asiointipalveluja? Mitä palvelu asiakkaalle merkitsee? Mitä palvelua asiakas etsii? Mitkä ovat teidän lakisääteisiä palveluja?
- Palvelukuvausrekisteriin kuvataan vain palvelut, ei organisaatiota, päätöksentekoa tai muuta yleistietoa. Palvelukuvausrekisterissä ei myöskään kuvata toimipistettä, joka palvelua tuottaa. Toimipistetieto kuvataan toimipisterekisterissä.
Palvelukuvausrekisterin tietojen hyödyntäminen
Palvelukuvausrekisteriin tallennetut tiedot ovat kaikkien, myös kaupungin ulkopuolisten kehittäjien käytettävissä avoimen REST-rajapinnan kautta,
Tietoja hyödynnetään samalla tavalla, kuin toimipisterekisterin tietoja.
Palvelukuvausrekisterin tietosisältö
- Pääkuvaus (esim. Ohjattu liikunta)
- Alikuvaus (esim. Ohjattu liikunta erityisryhmille, lapsille tai vanhuksille)
- Kun pitää tarkentaa pääkuvausta, jotta pääkuvauksesta ei tule liian pitkä hahmotettavaksi ja ymmärrettäväksi.
- Alikuvauksien määrää ei ole rajoitettu.
- Asiointipalvelut (esim. ilmoittautuminen ohjatun liikunnan järjestämille liikuntakursseille)
- Asiointipalvelun kanavat (esim. puhelinpalvelu, verkkoasiointi, verkkosivu, chat)
- Kanavat ovat tapoja, miten palvelua saa, toimipisteessä asioinnin lisäksi.
- Asiointipalvelun kanavat (esim. puhelinpalvelu, verkkoasiointi, verkkosivu, chat)
Toimipisteen yhteystiedot kuvataan toimipisterekisterissä. Toimipisteet ja palvelut tulee kuvata erikseen, sillä yhdessä toimipisteessä voidaan antaa useita palveluja, tai sama palvelu voi olla saatavilla useassa eri toimipisteessä.
Palvelukuvausten kentissä on merkkilaskurit.
Tarkemmat ohjeet
Palvelu
Palvelukuvaus
Toimipiste
TPR-perhe
Palvelukanava
Asiointikanava
Pääkuvaus
Alikuvaus
- Aloita toimipisterekisteristä. Tarkista ensin, onko toimipiste jo olemassa. Jos ei ole, luo toimipiste ja valitse sille asiasanat.
- Siirry palvelukuvausrekisteriin. Etsi hakuruudulla syöttämäsi asiasana.
- Jos asiasanalle ei ole luotu palvelukuvauksia, paina painiketta Luo kuvaus.
Pääkuvaus on hyvä olla mahdollisimman paljon asiasanan kaltainen.
Alikuvaus voi olla joku palvelun osanen tai siihen liittyvä palvelu.
Muista kuvata palvelu kaupunkitasoisesti.
Palvelukokonaisuus muodostuu pääkuvauksesta, alikuvauksista ja asiointipalveluista ja toimipisteen antamista palveluista. Palvelukokonaisuus kertoo, mistä palvelu muodostuu ja miten sitä saa.
Muista julkaista ja tallentaa. Kieliversiot julkaistaan jokainen erikseen.
Palvelukuvausrekisteriin kuvataan kaupunkiyhteisellä tai hyvinvointialueyhteisellä tavalla julkiset palvelut, riippumatta siitä, palvellaanko toimipisteessä sisällä vai onko palvelu sähköinen tai vastaava. Tarkoituksena on, että lukija saa palvelukuvauksesta selkeästi tiedon siitä, miten kunta tai hyvinvointialue palvelua antaa, ja mistä palvelua saa.
Palvelukuvausrekisteristä tiedot välittyvät automaattisesti rajapintoja pitkin, tietoja hyödyntäviin sovelluksiin ja sivustoihin.
Palvelukuvaukset aukeavat ja sulkeutuvat palkkia painamalla. Sivulla on siis koko ajan nähtävillä kaikki tähän palvelukuvauskokonaisuuteen liittyvät palvelut ja asiointipalvelut
Jos kirjoitat hakukenttään sanan ja painat enter, sanaa haetaan koko palvelurekisteristä.
Jos kirjoitat hakukenttään ja valitset sanan alas aukeavista ehdotuksista, saat vain yhden hakutuloksen. Haku kohdistuu tällöin vain asiasanoihin.
Voit hakea myös kuvauksen ID-numerolla
Saat tulokseksi palvelukuvauksen tai palvelukuvauksen, jonka sisällä on asiointikanava hakemallasi id:llä. Avaa hakutulokseksi tullutta linkkiä löytääksesi oikean kuvauksen.
Voit hakea kuvauksia myös ruotsin ja englannin kielisillä sanoilla, mikäli tieto on syötetty näillä kielillä.
Palvelukuvauksen sisältö:
- PTV pohjakuvaus
- Valitse valtion Palvelutietovarannon pohjakuvaus . Jos sopivaa pohjakuvausta ei löydy, jätä tämä tyhjäksi. Tällä saat näkyville suomi.fi:ssä lakisääteiset tekstit palvelukuvaukselle.
- Pääkuvauksen nimi (kuvauksen otsikko)
- Voit laittaa saman otsikon kuin valitsemasi palvelu palvelupuusta, tai voit käyttää kuvaavampaa otsikkoa.
- Otsikon mahdolliset synonyymit
- Synonyymejä käytetään palvelun löydettävyyden lisäämiseksi erilaisissa hakukoneissa. Erota sanat pilkulla.
- Lyhyt kuvaus
- Erilaisissa hakutuloslistauksissa (mm. Google-haku) näkyvä ensimmäinen lause, joka näkyy lukijalle. Siksi mieluiten vain 1-2 palvelua kuvaavaa lausetta.
- Pitkä kuvaus (4000 merkkiä)
- Tee mahdollisimman lyhyt ja ytimekäs kuvaus. Jos kuvauksesta tulee hyvin pitkä, mieti pitäisikö osa kuvauksesta siirtää alikuvaukseksi, tai tee linkki nettisivulle jossa on lisätietoja. Maksimi merkkimäärä 4000 merkkiä.
- Käytön edellytykset
- Kerro, onko palvelulla rajoituksia, esim. ikärajoitukset. Jos rajoituksia ei ole, tätä kohtaa ei täytetä. Maksimimerkkimäärä 2500 merkkiä
- Ajallinen saatavuus (tekstinä tai kalenterimuodossa)
- Tekstimuotoinen: Tässä kohtaa voit käyttää vapaata tekstikenttää. Kirjoita tähän, milloin palvelu on saatavissa. Katso myös, kävisikö alla oleva kalenteri tähän tarkoitukseen paremmin.
Huom. Tähän ei kirjoiteta toimipisteen aukioloaikoja, ne tehdään toimipisterekisterissä.
- Tekstimuotoinen: Tässä kohtaa voit käyttää vapaata tekstikenttää. Kirjoita tähän, milloin palvelu on saatavissa. Katso myös, kävisikö alla oleva kalenteri tähän tarkoitukseen paremmin.
- Lisätiedot
- Kirjoita tähän tietoa, joka on oleellista lisätietoa palvelun kannalta. Älä kirjoita tähän puhelinnumeroita tai muita yhteystietoja, vaan tee niistä asiointipalvelu ja siellä asiointikanava.
- Linkit Huom! Verkkoasiointi ja verkkosivulinkit tehdään Asiointikanaviksi.
- Voit tehdä linkkejä oleellisiin lisätietoihin. Älä tee liikaa linkkejä, joiden ylläpito on vaikeaa. Jos valitset tyypiksi Lomake, muista valita tiedostotunniste.
- Huom linkkien kohdalla huomioithan seuraavaa:
- Mieti mihin linkki ohjaa asiakkaan? Soittamaan palvelupisteeseen, täyttämään lomakkeen, vai lukemaan lisätietoja? Jos tarkoitus on tämä, niin näistä pitää tehdä asiointipalveluja.
- Varo ettei linkki johda tilanteeseen, missä asiakas joutuu takaisin lähtösivulle.
- Vähemmän on enemmän –ajattelu sopii myös linkkeihin. Pitkiä linkkilistoja on vaikea lukea ja ylläpitää.
- Palvelukielet
- Valitse ne kielet joilla palvelua annetaan, esim. tietoa maahanmuuttajille somaliksi.
- Kohderyhmät
- Rastita se ryhmä, jolle palvelu on suunnattu. Jos palvelu on tarkoitettu kaikille, ei rastiteta mitään.
- Elämäntilanteet
- Rastita vain siinä tapauksessa, jos on tarkoitettu tietylle elämäntilanteelle. Jos on tarkoitettu kaikille, älä rastita mitään.
- Palvelusta vastaava taho
- Rastita vastaavat tahot, tahoja voi olla useita. Jos taho puuttuu listasta, ota yhteyttä omaan TPR yhteyshenkilöösi
- Toimipiste
- Toimipisteet tulevat listalle jos kyseinen asiasana on valittu toimipisterekisterissä toimipisteelle.
- Voit poistaa toimipisteitä palvelukuvaukselta ottamalla rastin pois toimipisteen nimen edestä.
- Asiointipalvelu
- Asiointipalvelut ovat yhteisiä koko kaupungille/hyvinvointialueelle. Valitse oikeat asiointipalvelut palvelukuvaukselle.
- Siirrä linkistä pääset muokkaamaan asiointipalvelua ja sen kanavaia
- x palvelukuvausta käyttää tätä: Näet palvelukuvaukset, joille on valittu tämä asiointipalvelu.
- Tyhjennä pääkuvaus
- Voit poistaa pääkuvauksen tekstit tällä painikkeella. Sininen palkki ei häviä.
Alikuvaus on pääkuvausta tarkentava palvelukuvaus
Palvelukuvauksen sisältö:
- PTV pohjakuvaus
- Valitse valtion Palvelutietovarannon pohjakuvaus . Jos sopivaa pohjakuvausta ei löydy, jätä tämä tyhjäksi. Tällä saat näkyville suomi.fi:ssä lakisääteiset tekstit palvelukuvaukselle.
- Alikuvauksen nimi (kuvauksen otsikko)
- Voit laittaa saman otsikon kuin valitsemasi palvelu palvelupuusta, tai voit käyttää kuvaavampaa otsikkoa.
- Otsikon mahdolliset synonyymit
- Synonyymejä käytetään palvelun löydettävyyden lisäämiseksi erilaisissa hakukoneissa. Erota sanat pilkulla.
- Lyhyt kuvaus
- Erilaisissa hakutuloslistauksissa (mm. Google-haku) näkyvä ensimmäinen lause, joka näkyy lukijalle. Siksi mieluiten vain 1-2 palvelua kuvaavaa lausetta.
- Pitkä kuvaus (4000 merkkiä)
- Tee mahdollisimman lyhyt ja ytimekäs kuvaus. Jos kuvauksesta tulee hyvin pitkä, mieti pitäisikö osa kuvauksesta siirtää alikuvaukseksi, tai tee linkki nettisivulle jossa on lisätietoja. Maksimi merkkimäärä 4000 merkkiä.
- Käytön edellytykset
- Kerro, onko palvelulla rajoituksia, esim. ikärajoitukset. Jos rajoituksia ei ole, tätä kohtaa ei täytetä. Maksimimerkkimäärä 2500 merkkiä
- Ajallinen saatavuus (tekstinä tai kalenterimuodossa)
- Tekstimuotoinen: Tässä kohtaa voit käyttää vapaata tekstikenttää. Kirjoita tähän, milloin palvelu on saatavissa. Katso myös, kävisikö alla oleva kalenteri tähän tarkoitukseen paremmin.
Huom. Tähän ei kirjoiteta toimipisteen aukioloaikoja, ne tehdään toimipisterekisterissä.
- Tekstimuotoinen: Tässä kohtaa voit käyttää vapaata tekstikenttää. Kirjoita tähän, milloin palvelu on saatavissa. Katso myös, kävisikö alla oleva kalenteri tähän tarkoitukseen paremmin.
- Lisätiedot
- Kirjoita tähän tietoa, joka on oleellista lisätietoa palvelun kannalta. Älä kirjoita tähän puhelinnumeroita tai muita yhteystietoja, vaan tee niistä asiointipalvelu ja siellä asiointikanava.
- Linkit Huom! Verkkoasiointi ja verkkosivulinkit tehdään Asiointikanaviksi.
- Voit tehdä linkkejä oleellisiin lisätietoihin. Älä tee liikaa linkkejä, joiden ylläpito on vaikeaa. Jos valitset tyypiksi Lomake, muista valita tiedostotunniste.
- Huom linkkien kohdalla huomioithan seuraavaa:
- Mieti mihin linkki ohjaa asiakkaan? Soittamaan palvelupisteeseen, täyttämään lomakkeen, vai lukemaan lisätietoja? Jos tarkoitus on tämä, niin näistä pitää tehdä asiointipalveluja.
- Varo ettei linkki johda tilanteeseen, missä asiakas joutuu takaisin lähtösivulle.
- Vähemmän on enemmän –ajattelu sopii myös linkkeihin. Pitkiä linkkilistoja on vaikea lukea ja ylläpitää.
- Palvelukielet
- Valitse ne kielet joilla palvelua annetaan, esim. tietoa maahanmuuttajille somaliksi.
- Kohderyhmät
- Rastita se ryhmä, jolle palvelu on suunnattu. Jos palvelu on tarkoitettu kaikille, ei rastiteta mitään.
- Elämäntilanteet
- Rastita vain siinä tapauksessa, jos on tarkoitettu tietylle elämäntilanteelle. Jos on tarkoitettu kaikille, älä rastita mitään.
- Palvelusta vastaava taho.
- Rastita vastaavat tahot, tahoja voi olla useita. Jos taho puuttuu listasta, ota yhteyttä omaan TPR yhteyshenkilöösi
- Toimipiste
- Toimipisteet tulevat listalle jos kyseinen asiasana on valittu toimipisterekisterissä toimipisteelle.
- Voit poistaa toimipisteitä palvelukuvaukselta ottamalla rastin pois toimipisteen nimen edestä.
- Asiointipalvelu
- Asiointipalvelut ovat yhteisiä koko kaupungille/hyvinvointialueelle. Valitse oikeat asiointipalvelut palvelukuvaukselle.
- Siirrä linkistä pääset muokkaamaan asiointipalvelua ja sen kanavia.
- x palvelukuvausta käyttää tätä: Näet palvelukuvaukset, joille on valittu tämä asiointipalvelu.
- Poista alikuvaus
- Voit poistaa alikuvauksen tällä painikkeella. Koko sininen palkki poistuu.
Huom. Muista julkaista palvelukuvaus ja kieliversiot. Jokainen kieliversio on omalla välilehdellään ja pitää julkaista erikseen.
Alikuvauksen siirtäminen ja kopiointi
Alikuvauksen voi siirtää palvelukuvausrekisterissä paikasta toiseen. Siirto tehdään kopioimalla alkuperäinen, liittämällä se uuteen paikkaan ja sen jälkeen poistamalla alkuperäinen.
Tee näin:
- Avaa alikuvaus, jonka haluat siirtää
- Klikkaa painiketta ”Kopioi leikepöydälle”
- Saat viestin ponnahdusikkunassa, Paina OK
- Kopioinnin jälkeen ilmestyy sivun oikeaan yläreunaan painikkeet ”Liitä tähän palveluun” ja ”Poista leikepöydältä”. Kysymysmerkkikuvakkeesta saat lisäohjeistusta.
- Avaa kohta palvelupuusta, mihin haluat kuvauksen liittää ja Paina ”Liitä tähän palveluun”.
- Huom. Voit liittää saman kuvauksen usean eri pääkuvauksen alle. Muista kuitenkin nimetä alikuvaukset yksilöllisesti!
- Painikkeella ”Poista leikepöydältä” poistat kuvauksen leikepöydältä.
- Käy sen jälkeen poistamassa kuvaus alkuperäisestä paikasta.
- Jos vaihdat palvelukuvauksen nimeä, muista vaihtaa myös kieliversioiden nimet. PTV ei hyväksy kahta samannimistä kuvausta.
Vinkki: Voit etsiä toiselta kunnalta kuvauksen, kopioida sen, ja liittää oman kuntasi puuhierarkiaan haluamasi pääkuvauksen alle. Huom. Et voi muokata toisen kunnan tietoja.
Asiointipalvelu muodostuu Asiointipalvelusta ja palvelukanavista.
Esimerkki:
Asiointipalvelu: Ilmoita väärinpysäköidystä ajoneuvosta
Palvelukanavat: Puhelinpalvelu, tulostettavat lomakkeet, verkkoasiointi
Näin teet asiointipalvelun ja sille kanavia:
Tee ensin asiointipalvelu, jossa kerrot, mitä tämä palvelu on. Sen jälkeen lisäät sille palvelukanavat, joissa kerrot, miten asiointipalvelua saa ja miten palvelukanavat toimivat.
Asiointipalvelutyyppejä ovat:
Ajanvaraus, Ilmoitus, Hakemus, Neuvonta, Viestitys, Kauppa, Tilaus, Tietopalvelut, Ilmoittautuminen, Kuuleminen, Muu asiointipalvelu, Lupa
Asiointipalvelusta kerrotaan:
(katso lisätietoa pääkuvauksen tai alikuvauksen ohjeista)
- Nimi ja sen synonyymit
- Lyhyt kuvaus (Ingressi)
- Asian käsittelyn eteneminen
- Käsittelyaika
- Voimassaoloaika
- Maksut
- Lisätiedot
- Linkit
Asiointipalveluihin voidaan lisätä kanavia, joita ovat:
Verkkoasiointi, verkkosivu, henkilökohtainen palvelu, puhelinpalvelu, faksi, posti, sähköposti, tekstiviesti, tulostettavat lomakkeet, chat.
Palvelukanavasta kerrotaan kanavasta riippuen:
- Chat:
- Kanavan nimi
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- palvelukanavan prosessin kuvaus
- Linkit (tähän kirjoitetaan Chatin osoite)
- Faksi
- Kanavan nimi
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- palvelukanavan prosessin kuvaus
- Faksinumero
- Henkilökohtainen palvelu
- Kanavan nimi
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- Palvelukanavan prosessin kuvaus
- Postiosoite tai käyntiosoite, postinumero, postitoimipaikka
- Ajallinen saatavuus
- Posti
- Kanavan nimi
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- Palvelukanavan prosessin kuvaus
- Postiosoite tai käyntiosoite, postinumero, postitoimipaikka
- Puhelin
- Kanavan nimi
- Puhelinnumeron maksullisuus
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- Palvelukanavan prosessin kuvaus
- Puhelinnumero (tähän itse puhelinnumero. Vain yksi puhelinnumero per kanava)
- Ajallinen saatavuus
- Sähköposti
- Kanavan nimi
- Puhelinnumeron maksullisuus
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- Palvelukanavan prosessin kuvaus
- Linkit (huom. jos haluat, että sähköpostiosoite siirtyy Suomi.fi palveluun, lisää tähän linkki ja sen tyyppi ja otsikko)
- Sähköpostiosoite
- Tekstiviesti
- Kanavan nimi
- Puhelinnumeron maksullisuus
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- Palvelukanavan prosessin kuvaus
- Puhelinnumero (tähän itse puhelinnumero. Vain yksi puhelinnumero per kanava)
- Tulostettavat lomakkeet
- Kanavan nimi
- Puhelinnumeron maksullisuus
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- Palvelukanavan prosessin kuvaus
- Linkit (tähän tulee linkki lomakkeelle) Muista valita tiedostotyyppi.
- Verkkoasiointi (Helsingin omat sähköisen asioinnin lomakkeet)
- Kanavan nimi
- Puhelinnumeron maksullisuus
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- Palvelukanavan prosessin kuvaus
- Linkit (tähän itse linkki lomakkeelle)
- Verkkosivu
- Kanavan nimi
- Puhelinnumeron maksullisuus
- Kanavan käytön edellytykset
- Palvelukanava koskevia lisätietoja
- Palvelukanavan prosessin kuvaus
- Linkit (tähän itse linkki lomakkeelle)
Yllä olevista täytetään kieliversiot omille välilehdille.
Kieliversioille yhteiset valinnat (näkyvät Verkkosivulla, verkkoasioinnissa ja Chat kanavissa)
- Palvelun kielet, kohderyhmät, elämäntilanteet.
- Vaatii tunnistautumista, tallentuu asiointikanavaan, sähköinen käsittely, päätös saatavilla sähköisesti, maksaminen mahdollista.
- Ajallinen saatavuus
- Huom! Valitse verkkoasioinnille ”Palvelu saatavilla”, klo 0:00 – 0:00 ja valitse kaikki viikonpäivät. Rajapintaan menee tieto ”Palvelu saatavilla 24/7”
Näin avaat asiointipalvelun ja sen kanavat:
- Avaa vihreä asiointipalvelujen palkki. Jos palkkia ei näy, paina Lisää asiointipalvelu -painiketta.
- Palvelukanavat näkyvät klikkaamalla asiointipalvelun edessä olevaa nuolta tai nimen perässä olevaa sinistä tekstiä (x kanavaa)
- Olemassa olevan asiointipalvelun saa auki muokattavaksi klikkaamalla samalla rivillä olevaa ”Muokkaa” painiketta
Kuvausta voidaan jaotella väliriveillä, ranskalaisilla viivoilla (-, miinusmerkki) ja numeroiduilla listoilla.
Älä käytä lihavointeja, luettelomerkkejä tai muita erikoismerkkejä!
Ne sotkevat tiedon näkyvyyden ja rajapinnan kautta tulee ihan jotain muuta, kuin kauniita merkkejä.
•Palvelun kuvaus tehdään mahdollisimman lyhyeksi ja ytimekkääksi, koska kuvauksen lukijan pitäisi n. 30 sekunnissa pystyä hahmottamaan, mistä on kyse.
Jos pääkuvauksesta tulee hyvin pitkä ja monimutkainen, mieti voisiko kuvausta keventää siirtämällä siitä osa omaksi alikuvaukseksi
Suora linkki
Palvelukuvausrekisterin rajapintaa lukeva taho voi tehdä ylläpitoonsa suoran linkin, josta pääsee suoraan TPR:n palvelukuvausrekisterin tiettyyn kuvaukseen. Palvelukuvauksen rajapintaa lukevan palvelun ylläpitosovellukseen voidaan tehdä linkki ”Muokkaa palvelukuvausta”
Esimerkkinä on palvelukuvaus id=6444, joten linkki on tämä: https://asiointi.hel.fi/tprperhe/prek/ui/?description=6444
Uusi välilehti aukeaa ja siitä pääsee muokkaamaan palvelukuvausrekisterissä palvelukuvausta ”Aidan rakentamiseen lupa”. Ulkopuolisesta sovelluksesta siirtyminen TPR-perheen sovelluksiin vaatii tunnistautumisen.