Palvelukuvausrekisteri

Mikä on palvelukuvausrekisteri?

Palvelurekisterissä kuvataan kuinka kunta tai hyvinvointialue toteuttaa toimipisterekisterin asiasanojen mukaisia palveluja. Asiasanat ovat palvelusanoja, joita toimipisteille valitaan toimipisterekisterissä. Palvelukuvausrekisteriin kuvataan yhtenäisellä tavalla palvelut, niin paikan päällä annettavat kuin sähköisetkin. Tarkoituksena on, että lukija saa palvelukuvauksesta selkeästi tiedon siitä, mitä palveluja on tarjolla sekä mistä ja miten palvelua saa.

Palvelukuvausrekisteriin kirjaudutaan TPR-perheen etusivulta.

Mitä palvelukuvausrekisteriin kirjoitetaan?

  • Kun lähdet kuvaamaan palveluja palvelukuvausrekisteriin, mieti ensin palvelukokonaisuus asiakkaan näkökulmasta. Miten asiakas tarvitsee ja hakee palvelua ja sen erilaisia asiointipalveluja? Mitä palvelu asiakkaalle merkitsee? Mitä palvelua asiakas etsii? Mitkä ovat teidän lakisääteisiä palveluja?
  • Palvelukuvausrekisteriin kuvataan vain palvelut, ei organisaatiota, päätöksentekoa tai muuta yleistietoa. Palvelukuvausrekisterissä ei myöskään kuvata toimipistettä, joka palvelua tuottaa. Toimipistetieto kuvataan toimipisterekisterissä.

Palvelukuvausrekisterin tietojen hyödyntäminen

Palvelukuvausrekisteriin tallennetut tiedot ovat kaikkien, myös kaupungin ulkopuolisten kehittäjien käytettävissä avoimen REST-rajapinnan kautta,

Tietoja hyödynnetään samalla tavalla, kuin toimipisterekisterin tietoja.

Palvelukuvausrekisterin tietosisältö

  1. Pääkuvaus (esim. Ohjattu liikunta)
  2. Alikuvaus (esim. Ohjattu liikunta erityisryhmille, lapsille tai vanhuksille)
    • Kun pitää tarkentaa pääkuvausta, jotta pääkuvauksesta ei tule liian pitkä hahmotettavaksi ja ymmärrettäväksi.
    • Alikuvauksien määrää ei ole rajoitettu.
  3. Asiointipalvelut (esim. ilmoittautuminen ohjatun liikunnan järjestämille liikuntakursseille)
    • Asiointipalvelun kanavat (esim. puhelinpalvelu, verkkoasiointi, verkkosivu, chat)
      •  Kanavat ovat tapoja, miten palvelua saa, toimipisteessä asioinnin lisäksi.

Toimipisteen yhteystiedot kuvataan toimipisterekisterissä. Toimipisteet ja palvelut tulee kuvata erikseen, sillä yhdessä toimipisteessä voidaan antaa useita palveluja, tai sama palvelu voi olla saatavilla useassa eri toimipisteessä.
Palvelukuvausten kentissä on merkkilaskurit.

Tarkemmat ohjeet

Kaksi henkilöä tietokoneella. Tekoälyn tekemä kuva.
Kaksi henkilöä tietokoneella. Tekoälyn tekemä kuva.

Palvelukuvausrekisterin sijainti TPR rakenteessa.
Palveleukuvausrekisterin sijainti TPR rakenteessa.