Maailman saavutettavin Palvelukartta
Mikä on Palvelukartta?
Palvelukartta on kaupunkilaisten oma kartta, jonka avulla palvelut ovat aina lähellä. Palvelukartta on Helsingin kaupungin tuottama karttapalvelu. Palvelukartta on ollut olemassa noin 15 vuotta, mutta karttaa on kehitetty sekä uudistettu tasaisin ajoin. Viimeisin uudistus marraskuussa 2024.
Palvelukartalta löytyy pääkaupunkiseudun lisäksi Vantaan ja Keravan sekä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueiden toimipisteet ja niiden palvelut. Kartalta löytyy myös julkisen liikenteen pysäkit sekä paljon yksityisten tarjoamia palveluja.
Kartalta voit hakea esimerkiksi kotiasi lähimpänä olevia kouluja, päiväkoteja, leikkipuistoja, terveysasemia, pysäköintialueita, kierrätyspisteitä, ravintoloita, kirpputoreja ja paljon muuta!
Palvelukartta on tehty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palvelukarttaa käytetään muun muassa Helsingin kaupungin ja pääkaupunkiseudun kuntien sekä hyvinvointialueiden kotisivuilla toimipistetietojen yhteydessä.
Saavutettavuus
Palvelukartta on suunniteltu saavutettavuus ensin -periaatteella, jolloin käyttökokemus on mahdollisimman vaivaton erilaisille käyttäjäryhmille. Vaikka karttapalvelut eivät toistaiseksi vielä kuulu lain piiriin, Palvelukartta tarjoaa oleelliset tiedot saavutettavassa muodossa kaikille.
Saavutettavuutta huomioidaan jatkuvasti ja sitä tarkastellaan muun muassa auditoinnein sekä testauksin. Saavutettavuuden tilanne raportoidaan saavutettavuusselosteella, jota päivitetään säännöllisesti. Palvelukartan viimeisin saavutettavuusseloste on laadittu 29.11.2024 Unicus Finland Oy:n testauksen pohjalta.
Esteettömyys
Esteetön ja turvallinen ympäristö vahvistaa asukkaiden hyvinvointia ja koko yhteiskunnan toimivuutta. Kuten saavutettavuus, myös esteettömyys hyödyttää näin ollen ihan kaikkia!
Palvelukartan erikoisuutena on toimipisteiden esteettömyystieto. Palvelukartan tavoite on opastaa kaikkia kaupunkilaisia löytämään ajantasainen tieto kaupungin tarjoamista palveluista ja niiden esteettömyydestä. Palvelukartan esteettömyystiedot on toteutettu saavutettavuus huomioiden ja näin tiedot on saatavissa kaikille.
Palvelukartan ”omat asetukset” avulla, käyttäjä voi tarkastella haluamansa toimipisteen esteettömyystietoja. Kun käyttäjä valitsee asetuksista oman esteettömyysrajoitteen (aisti- tai liikkumisrajoite), toimipisteen tiedoissa lukee mitä kannattaa huomioida saapuessa esim. pyörätuolilla tai vaikkapa lastenvaunujen kanssa ja mitkä ovat mahdolliset esteet siellä.
Palvelukartan kehitystyö
Palvelukarttaa ylläpidetään ja kehitetään nykyisin Helsingin kaupungin toimesta.
Palvelukarttaa on aikojen saatossa kehitetty yhteistyössä eri toimittajien kanssa, viimeisimpänä Anders Innovations Oy:n, Nitor Creations Oy:n sekä Unicus Finland Oy:n kanssa.
Palvelukartan tuoteomistajat, Helsingin kaupunki
Henna Niemi henna.niemi@hel.fi
Kati Seppälä kati.seppala@hel.fi